Kategorier

Arbetsrätt vid uppdrag

När du anlitar hantverkarföretag kan det vara bra att ha koll på vilken arbetsrätt som gäller dem som du anlitar. Till exempel, om en hantverkare skadas medan den hantverkaren arbetar på sin villa eller ditt radhus, blir du som har anlitat hantverkaren skyldig att betala för en eventuell sjukledighet? Vad är skillnaden mellan att anlita någon som ett uppdrag, och vilka skyldigheter har hantverkarens arbetsgivare?

Skillnaden uppdragsgivare/arbetsgivare

Den som anlitar någon för ett uppdrag är uppdragsgivare, medan den som har anställt hantverkaren är arbetsgivare. Som arbetsgivare har man skyldigheter gentemot dem som man har anställt. Som arbetsgivare har man skyldigheten att skydda sina anställda. Till exempel ska arbetsgivare erbjuda byggställningar för alla som arbetar mer än 2 meter över marknivån. Och även som arbetsgivare är du skyldig att betala arbetsgivaravgifter som ska ersätta hantverkare vid sjukdom och pension. Har arbetsgivaren dessutom kollektivavtal får arbetstagaren dessutom en ordentlig pension, sjukpenning och en hel del andra förmåner. En generös arbetsgivare kan ändå, utan kollektivavtal erbjuda samma villkor som om de hade ingått kollektivavtal med sina arbetstagare. Det inte alla som känner till detta.

Anlita kollektiv-avtals-anslutna firmor

Om du som uppdragsgivare konsekvent anlitar enbart takläggarfirmor som är kollektivavtalsanslutna så uppmuntrar man takläggarna att ansluta sig till kollektivavtal. Som konsument har man ju alltid den makten. Och varför inte utnyttja den till något som är bra?